Zarządzenie Nr 64.2019
WÓJTA GMINY JASIENIEC
z dnia 02 października 2019r.
w sprawie: rozliczania płatności podatku VAT w Gminie Jasieniec za pośrednictwem metody podzielonej płatności („split payment”) oraz w sprawie stosowania i weryfikacji wykazu podatników VAT przy dokonywaniu płatności dla podatników VAT za nabyte towary i usługi („biała lista podatników”).
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
( Dz.U. 2019 poz. 506 z późn. zm.), art. 96b, art. 103a, art. 108a – 108d, art. 103a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018r. poz. 2174 z późn. zm.),
zarządza się, co następuje:
I. Metoda podzielonej płatności.
§ 1. Gmina Jasieniec oraz jej jednostki organizacyjne dokonujące zakupów w imieniu i na rzecz Gminy mają obowiązek stosowania „Mechanizmu Podzielonej Płatności” (MPP), przy dokonywaniu płatności za faktury na zasadach wynikających z niniejszego Zarządzenia.
§ 2. Gmina oraz jej jednostki organizacyjne Gminy w przypadku dokonywania sprzedaży towarów
i usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, w których jednorazowa wartość transakcji bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15.000 zł
lub równowartość tej kwoty, są obowiązane do umieszczania na fakturach sprzedaży adnotację „mechanizm podzielonej płatności” od pierwszej faktury dokumentującej taką sprzedaż.
§ 3. Adnotacja „mechanizm podzielonej płatności” na fakturach sprzedaży może być stosowany wyłącznie w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez Gminę jako podatnika VAT w przypadku sprzedaży na rzecz innych podatników VAT w sytuacjach wskazanych w § 2. Realizacja zapłaty
w ramach mechanizmu podzielonej płatności ma zastosowanie jedynie do faktur z wykazaną kwotą podatku VAT.
§ 4. Mechanizm podzielonej płatności może być stosowany wyłącznie przy płatnościach bezgotówkowych realizowanych za pośrednictwem polecenia przelewu lub polecenia zapłaty.
Nie ma zastosowania przy innych formach rozliczeń bezgotówkowych.
§ 5. Metodą podzielonej płatności objęte są także faktury zaliczkowe oraz przedpłatowe, pod warunkiem wykazania w nich podatku VAT.
§ 6. Mechanizmem podzielonej płatności nie obejmuje się faktur proforma, faktur bez podatku VAT, faktur ze zwolnieniem z VAT i faktur wewnętrznych (gdy nie zawierają kwoty podatku VAT).
§ 7. 1. Gmina Jasieniec jako podatnik VAT posiada jeden główny utworzony przez bank wydzielony rachunek VAT o numerze 46 9130 0003 2001 0000 0198 0052 dla wszystkich posiadanych rachunków rozliczeniowych.
2. Gmina może otworzyć odrębne rachunki VAT:
- do rachunków bankowych, z których jednostki dokonują przelewów dotyczących realizowanych projektów dofinansowywanych środkami unijnymi,
- do rachunków bankowych, których wyodrębnienia wymagają odrębne przepisy bądź umowy ( dotacje, porozumienia, granty, dofinansowania, finansowania).
§ 8. Gmina i jej jednostki organizacyjne zobowiązane są do realizowania od dnia 01 listopada 2019r. płatności za pomocą MPP przy transakcjach oraz przy zamówieniach towarów i usług:
§ 9. 1. W przypadku zawierania umów przez komórki organizacyjne Urzędu Gminy oraz jednostki organizacyjne Gminy w zakresie dostawy towarów i usług, umowy powinny zawierać zapisy dotyczące rozliczenia płatności wynikających z umowy za pośrednictwem MPP. Ponadto w umowie powinno znaleźć się oświadczenie informujące, że wskazany rachunek płatności należy
do wykonawcy umowy i został dla niego utworzony - oddzielnie wydzielony rachunek VAT
na cele prowadzonej działalności gospodarczej.
2. W przypadku gdy rachunek bankowy nie spełnia warunków określonych w pkt. 1,
opóźnienie w dokonaniu płatności w terminie określonym w umowie, powstałe w skutek braku możliwości realizacji przez Zamawiającego płatności wynagrodzenia z zachowaniem mechanizmu podzielnej płatności bądź dokonania płatności na rachunek objęty wykazem, nie stanowi
dla Wykonawcy podstawy do żądania od Zamawiającego jakichkolwiek odsetek / odszkodowań lub innych roszczeń z tytułu dokonania nieterminowej płatności.
§ 10. Dyrektorzy i kierownicy wszystkich podległych jednostek organizacyjnych Gminy zobowiązani są do przeprowadzenia analizy zawartych już umów pod względem konieczności podpisania stosownych aneksów związanych z MPP.
§ 11. W celu wdrożenia szczegółowych zasad dokonywania płatności w MPP, wprowadza się „Procedurę podzielonej płatności w podatku od towarów i usług” stanowiącą Załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
II. Biała lista podatników.
§ 12. 1. „Biała lista podatników” – wykaz podatników VAT prowadzony przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) w formie elektronicznej, wprowadzony na podstawie art. 96b ust. 1 i n. ustawy o podatku od towarów i usług.
2. Lista dostępna jest w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów
oraz Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, aktualizowana jest
w każdy dzień roboczy, raz na dobę.
§ 13. Weryfikacja rozszerzonego wykazu podatników VAT dotyczy płatności za jednorazowe transakcje o wartości przekraczającej 15 000,00 złotych realizowanych pomiędzy czynnymi podatnikami VAT.
§ 14. 1. Celem dochowania należytej staranności – obowiązkowo od dnia 01 stycznia 2020r.
– obliguje się dyrektorów i kierowników wszystkich podległych jednostek organizacyjnych Gminy
lub osoby przez nie upoważnione bezpośrednio przed dokonaniem przelewu za nabyte towary czy usługi (tj. w dniu zlecenia przelewu) do szczegółowej weryfikacji rozszerzonego wykazu podatników VAT
w celu sprawdzenia, czy rachunek, na który dokonamy płatności za transakcje należy do czynnego podatnika VAT i czy podatnik znajduje się na białej liście podatników .
2. Po dokonaniu weryfikacji rachunku bankowego podatnika VAT należy wydrukować informację zwrotną o weryfikacji z datą i godziną sprawdzenia. Dokument ten należy podpiąć
pod fakturę, której dana płatność dotyczy.
3.W przypadku stwierdzenia niezgodności dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych
lub osoby przez nie upoważnione zobowiązane są w terminie 3 dni od zlecenia przelewu poinformować Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na siedzibę wystawcy faktury
o nieprawidłowościach, czyli dokonaniu zapłaty na rachunek bankowy inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w prowadzonym przez szefa KAS wykazie.
§ 15. Dyrektorzy i kierownicy wszystkich podległych jednostek organizacyjnych Gminy zobowiązani są do podjęcia działań w celu zintegrowania danych udostępnionych przez KAS w ramach wykazu
z procesem regulowania zobowiązań.
§ 16. Zawiadomienie, o którym mowa w § 14. i § 15. powinno zawierć:
i dzień zlecenia przelewu na ten rachunek.
§ 17. Dokonanie płatności na inny rachunek bądź z pominięciem rachunku bankowego wskazanego
w wykazie i nie dokonanie zgłoszenia o którym mowa w § 14, będzie skutkowało solidarną odpowiedzialnością podatnika całym swoim majątkiem wraz z kontrahentem za zaległości podatkowe dostawcy - w części przypadającej na tę transakcję.
§ 18. Wykonanie Zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy Jasieniec oraz Dyrektorom
i Kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy Jasieniec.
§ 19. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą:
Załączniki:
Urząd Gminy w Jasieńcu nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej dla załączników do Zarządzenia
Nr 64.2019 WÓJTA GMINY JASIENIEC z dnia 02 października 2019r.
Realizując zapisy Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2019 poz. 848) zapewniony został dostęp do tych elementów poprzez:
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina Jasieniec